Wiebelen en Friemelen in de klas

Overprikkeld en onderprikkeld gedrag 

 

Iedere leerkracht kent ze wel: leerlingen die constant wippen, wiebelen en friemelen, of zich het liefst de hele dag verschuilen in hun capuchon. Het lijkt alsof deze leerlingen niet betrokken zijn bij de les en totaal niet opletten. In werkelijkheid zetten deze leerlingen allerlei trucs in om juist wél bij de les te kunnen blijven. Ze zijn zintuiglijk onder- of overprikkeld en proberen hun balans te herstellen.
De leerkracht wil graag dat deze leerlingen zich langer kunnen concentreren en minder storend gedrag laten zien. Tevens wil hij wat minder tijd kwijt zijn aan het ‘managen’ van gedrag en meer bezig zijn met lesgeven.
Tijdens deze training worden deelnemers meegenomen in de achtergrond van zintuigelijke prikkelverwerking, op basis van het boek “Wiebelen en Friemelen in de klas”. 

WAT

In deze training wordt veel aandacht geschonken aan wat overprikkeld – of onderprikkeld zijn is en wat de gevolgen hiervan zijn op gedrag. 
Ook is er aandacht voor strategieën die ingezet kunnen worden bij storend gedrag. Strategieën die binnen de routine passen en ervoor zorgen dat leerlingen zich beter kunnen concentreren.
De kracht van de training zijn de vele praktijkvoorbeelden en het videomateriaal waardoor goed geleerd wordt om storend gedrag te beoordelen: is de leerling over- of onderprikkeld? Door veel te oefenen, kan er de volgende dag meteen met het geleerde aan de slag gegaan worden.
De training bestaat uit twee bijeenkomsten. Hierdoor is tijdens de bijeenkomsten ruimte om het geleerde in de praktijk te brengen. Tijdens de tweede bijeenkomst kan dan met de ervaringen verder gewerkt worden.  
De training is echter aan te passen aan de wensen van de aanvrager, zowel qua inhoud als tijdsinvestering. Specifieke vragen kunnen van tevoren aangeboden worden zodat hier tijdens de training dieper op in gegaan kan worden. 

DOELEN