Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

 

Op school komen we steeds meer kinderen tegen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt. Dergelijke ervaringen kunnen leiden tot een trauma. Een trauma in de vroege jeugd kan veel impact hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Ze kunnen hierdoor opvallend gedrag laten zien, leerproblemen ontwikkelen en door onveilige hechting moeite hebben met het aangaan van relaties. De leerkracht heeft een belangrijke rol in het signaleren van trauma en het creëren van een omgeving waarin deze kinderen zich veilig voelen en tot ontwikkeling kunnen komen.

WAT

In deze training gaan we dieper in op trauma’s bij kinderen. Waardoor worden ze veroorzaakt? Welke soorten zijn er en wat zijn de gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen op bijv. gehechtheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en vermogen tot leren?
Hoe herken je trauma en hoe werk je traumasensitief?

DOELEN

Vergroten van de kennis van trauma en de effecten ervan, zodat leerkrachten en andere onderwijsprofessionals:

PRAKTISCH

De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van 2 uur. De training is in te kopen voor schoolteams op locatie. Na een intake worden de inhoud en de offerte op maat voorgesteld. Ook behoort het tot de mogelijkheden een programma samen te stellen voor een teamvergadering of studiedag. Stuur een email naar info.kans@gewoonspeciaal.com of bel 030 – 692 52 55 voor de verdere planning.

Tevens is het mogelijk om individueel voor deze training in te schrijven. Ben je geïnteresseerd, dan kan je je via deze link inschrijven:

Individueel inschrijven

De 5 bijeenkomsten van deze training zijn op:

De training gaat door met minimaal 5 en maximaal 15 deelnemers.

LOCATIE

KANS trainingslocatie, Bilthoven

KOSTEN

Schoolteam: € 2.000 ,-
Individueel: € 500 ,-

VOOR WIE

Leerkrachten, IB’ers, onderwijsassistenten

TRAINER

Wilma Aalvanger heeft een brede ervaring in verschillende functies binnen het regulier onderwijs. Ze was jarenlang ambulant begeleider, coach en trainer binnen het cluster 4 onderwijs en is nu werkzaam als begeleider, trainer en coach bij KANS met de expertise gedrag.