Beeldcoachen

(School Video Interactie Begeleiding, SVIB)

Je gaat het zelf zien!

 

Er gaat iets niet goed in de klas, maar je weet niet goed wat het is en hoe je dit zou kunnen veranderen. Door middel van Beeldcoachen worden zowel de situatie als het effect van je interventies zichtbaar. Je kiest je eigen oplossingen, die je uitprobeert. Ook dat wordt in beeld gebracht en samen met een coach bekeken. Tot je zelf merkt dat een nieuwe situatie is ontstaan waarover je tevreden bent. Beeldcoachen is breed toepasbaar en kan gericht worden op onder meer interactie, klassenmanagement of didactiek. Deze systematische methodiek stelt je in staat beter op je eigen handelen te reflecteren.

WAT

De beeldcoach komt naar je school voor een intake. Hierin geef je aan wat je wensen zijn en spreek je een eerste opname af. De eerste opname maakt zichtbaar waar je goed in bent en waar je aan wilt werken. In de bespreking weeg je oplossingsmogelijkhe-den af en kies je een werkpunt, waarmee je in de praktijk aan de gang gaat. Na enkele weken wordt weer een opname gemaakt en kun je vaak het verschil al zien. Zo ontwikkel je je door, steeds aan de hand van concreet beeldmateriaal. Je leert naar jezelf te kijken, je talenten ten volle te benutten en je wordt je bewust van je valkuilen.

DOELEN

De leerkracht of onderwijsassistent kan met behulp van de systematische methodiek van Beeldcoachen reflecteren op eigen handelen in de klas en is daardoor in staat om de eigen problemen aan te pakken.

PRAKTISCH

Een standaard Beeldcoachingstraject bestaat uit een intakegesprek van een uur, driemaal een half uur filmen en aan de hand daarvan driemaal een uur bespreken. Het traject wordt beëindigd met een evaluatief eindgesprek en een eindverslag.

Beeldcoachen is altijd maatwerk. Stuur een email naar info.kans@gewoonspeciaal.com of bel 030 – 692 52 55 voor nadere informatie.

VOOR WIE

Leerkrachten en onderwijsassistenten